Sikker adgang til vand er afgørende for overlevelse i dagene efter en katastrofe. Water Mission har mere end 20 års erfaring med at reagere på naturkatastrofer og humanitære kriser i over 50 lande med både øjeblikkelige og langsigtede sikre vand-, sanitets- og hygiejneløsninger (WASH).
I det seneste år reagerede Water Mission bl.a. på de ødelæggende jordskælv i Tyrkiet og senest oversvømmelserne i Østafrika, der berører over 280.000 ofre, ofte i samarbejde med organisationer som UNICEF, Oxfam, USAIDs Bureau for Humanitær Bistand, World Central Kitchen, FN Migration (IOM) og andre.
Sikker adgang til vand i nødstilfælde er afgørende for overlevelse og genopretning i enhver katastrofe. De internationalt accepterede Sphere Standards, der er etableret for katastrofer, fastsætter, at den mindste mængde vand, der kræves til drikkevand og husholdningshygiejne pr. husstand i en katastrofesammenhæng, er 7,5 liter pr. person pr. dag. Water Mission arbejder aktivt på at koordinere indsatsen med lokale myndigheder og andre organisationer, der arbejder for at overgå disse katastrofehjælpsstandarder.
Mission arbejder aktivt på at koordinere indsatsen med lokale myndigheder og andre organisationer, der arbejder for at overgå disse katastrofehjælpsstandarder.
Ud over sit katastrofeberedskab fokuserer Water Mission på at øge bæredygtig sikker adgang til vand i fjerntliggende samfund i otte lande rundt om i verden. Dette arbejde er en reaktion på den globale vandkrise, hvor mere end to milliarder mennesker rundt om i verden ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO mangler adgang til rent og sikkert vand. Water Mission tror på, at vi sammen kan afslutte den globale vandkrise. I det sidste år har Water Mission tjent mere end 1,9 millioner mennesker med WASH-løsninger og mere end 8 millioner mennesker siden grundlæggelsen.