27. Jan. 2025
Nyt dansk offentligt-privat partnerskab: Udenrigsministeriet, LEGO Fonden, Grundfos Fonden og UNICEF går sammen med Etiopiens regering om at kombinere investeringer og ekspertise for at fremme uddannelse og trivsel for flygtninge og internt fordrevne børn i Etiopien.

En koalition fra den offentlige og private sektor har indgået et partnerskab med UNICEF og Etiopiens regering. Sammen vil de støtte uddannelse og trivsel for flygtninge og internt fordrevne børn i Benishangul-Gumuz-regionen i det nordvestlige Etiopien.

Benishangul-Gumuz regionen huser et stort antal internt fordrevne som følge af flere humanitære kriser, herunder klimaskabte tørker og oversvømmelser, sygdomsudbrud og konflikter. Samtidig er der en stor tilstrømning af flygtninge fra nabolandene. Dagligdagen for de mange flygtninge og internt fordrevne børn er blevet stærkt forværret de seneste år. Mange børn i skolealderen dropper ud af skolen og udsættes for omsorgssvigt. I november 2024 gik 14 procent af børn i skolealderen ikke i skole.

Zerfe Mengistu, 10 aspire to be doctors when she grow up, currently living at Azerti Kitili IDP in Benshangul Gumz Regional State.

10-årige Zerfe Mengistu drømmer om at blive læge når hun bliver voksen. Hun bor i Azerti Kitili, en lejr for internt fordrevne i Benishangul-Gumuz Regional State. Foto: © UNICEF – Nahom Tesfaye

Det nye partnerskab vil i løbet af de næste tre år bidrage med investeringer, ekspertise og tiltag, der er rettet mod før- og grundskoler i værtssamfund samt lejre for flygtninge og internt fordrevne. Programmet skal fremme pigers skolegang og vil sætte særligt fokus på klimatilpasning, børnebeskyttelse, læring gennem leg, mental sundhed og psykosocial støtte samt vand, sanitet og hygiejnefaciliteter.

”Under mine besøg på det afrikanske kontinent har jeg mødt unge mennesker med gåpåmod og store håb for fremtiden. For at realisere disse håb, er det afgørende med bedre adgang til kvalitetsuddannelse. Derfor arbejder Danmark sammen med LEGO Fonden og Grundfos Fonden for at forbedre uddannelsen af børn og unge i Etiopien. Vi vil fokusere på, at piger indskrives og fastholdes i skolen, så de ikke bliver ladt tilbage. Vi vil også støtte Etiopiens regering i dens prisværdige bestræbelser på at forbedre inklusionen af flygtninge i uddannelsessystemet, så de kan bidrage til den bæredygtige udvikling af landet sammen med lokalsamfundene,” siger udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen.

Det anslås, at børn, der rammes af en krise, tilegner sig grundlæggende færdigheder seks gange langsommere end børn, der lever i et trygt og fredeligt miljø. LEGO Fonden vil støtte læring gennem leg, mental sundhed og psykosocial støtte i læringsmiljøer og værtssamfund for at fremme børns mentale velbefindende og indlæringsevne.

“Katastrofer kan have livslange konsekvenser for børns udvikling, socio-emotionelle læring og mentale sundhed. Når de basale behov er opfyldt, ved vi, at leg kan hjælpe børn i krisesituationer med at håndtere stress og traumatiske oplevelser. Gennem dette partnerskab håber vi at bidrage til at forbedre situationen for børn i Benishangul-Gumuz ved at tilbyde muligheden for at opleve fordelene ved læring gennem leg, så de klarer sig bedre i deres opvækst,” siger administrerende direktør for LEGO Fonden, Sidsel Marie Kristensen.

Rent vand understøtter læringsmiljøer

I kriser er adgangen til vand, sanitet og hygiejnefaciliteter i skoler med til at skabe sikre og positive læringsmiljøer for børn. Grundfos Fonden vil støtte klimasikrede vand, sanitet og hygiejnefaciliteter i Benishangul-Gumuz, hvor 40 procent af lejrene for flygtninge og internt fordrevne mangler adgang til rent vand og grundlæggende sanitet.

Vand fremmer uddannelse. Adgang til rent vand, sanitet og hygiejnefaciliteter bidrager til skolegang, fastholdelse og forbedrede præstationer, især for de mest marginaliserede børn og piger. Ved at forbedre vandforsyningen med bæredygtigt og rent vand kan vi være med til at forbedre læringsmiljøer og fremme mulighederne for de mange børn i området.
Kim Nøhr Skibsted, direktør, Grundfos Fonden

Etiopiens regering har forpligtet sig til at inkludere flygtninge i det nationale uddannelsessystem. Men flygtninge står fortsat over for udfordringer i adgangen til kvalitetsuddannelse og beskyttelse. Værtssamfundene har begrænset teknisk og økonomisk kapacitet til at inkludere børn på flugt i uddannelsessystemet. Samtidig gør udfordringer med infrastrukturen det svært at modtage flygtninge.

Zemenay Getu Early Childhood teacher with children in Azerti Kitili IDP in Benshangul Gumz Regional State.

Børnehaveklasselærer Zemenay Getu underviser børn i Azerti Kitili, en lejr for internt fordrevne i Benishangul-Gumuz Regional State. Foto: © UNICEF – Nahom Tesfaye

“En dødelig kombination af konflikt, klimaforandringer og sygdom skaber en læringskrise i Etiopien, der forhindrer børn i at nå deres fulde potentiale. Ved at kombinere styrkerne fra offentlige og private partnere vil vi bekæmpe de mange barrierer, som forhindrer børn i at få adgang til kvalitetsuddannelse,” siger UNICEFs vicedirektør Kitty van der Heijden.

Partnerne har valgt at støtte Benishangul-Gumuz-regionen, fordi regionen står over for store socioøkonomiske problemer, der rammer børn og kvinder hårdest. Den langvarige etniske konflikt i Benishangul-Gumuz-regionen har haft en stor indvirkning på de berørte befolkningers psykosociale velvære og økonomiske situation. Det er afgørende at imødekomme lærere og elevers psykosociale behov for at sikre deres overlevelse.

Om partnerskabet

  • UNICEF er til stede i nogle af verdens mest udfordrede områder for at hjælpe de mest udsatte børn verden over. Vi arbejder for at forbedre livet for børn og unge i over 190 lande og områder over hele verden.
  • Visionen for regeringen og dens udviklingssamarbejde er at bidrage til en mere sikker og bæredygtig verden fri for fattigdom, baseret på internationalt forpligtende samarbejde samt retfærdige og robuste samfund, der bekæmper ulighed og skaber håb og fremtidsmuligheder for den enkelte. Danmark forpligter sig til at bidrage med 0,7 % af sin bruttonationalindkomst (BNI) som officiel udviklingsbistand (ODA), med fokus på det afrikanske kontinent, ved at adressere sammenhængen mellem klimaforandringer og udvikling og træffe foranstaltninger for at sikre, at ingen lades i stikken.
  • LEGO Fondens mål er at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden – en mission, som deles med LEGO Koncernen. LEGO Fonden ønsker at medskabe en fremtid, hvor læring gennem leg giver børn mulighed for at være kreative og engagerede – og inspirerer dem til livslang læring. LEGO Fonden har fokus på legens vigtighed for børns udvikling og støtter partnere, der gentænker rammerne for leg og læring.
  • Grundfos Fonden (Poul Due Jensens Fond) har med bæredygtighed og forankring for øje sat sig for at skabe adgang til vand for flygtninge og herigennem sikre bæredygtig udvikling.