Af Lotte Frank Andersen, kommunikationskonsulent og journalist i Naturvidenskabernes Hus
På en solskinsdag i august viste Ormstrup Sø sig fra sin bedste side, da en HTX-klasse fra Grenaa besøgte søen. De var kommet for at se og blive klogere på en robot, der sejler på søens blanke overflade, og især det, den laver nede på søens bund.
”Det er fedt at komme ud, så vi ikke kun sidder indenfor i klasselokalet og har teori hele dagen. Vi lærer mere af at komme ud og være praktiske. At komme ud og se det, vi skal arbejde med,” siger Jonas Andersen Domdal, HTX-elev i 2.V på Viden Djurs i Grenaa.
Robotten, eleverne er kommet for at se, har siden starten af 2024 sejlet rundt ovenpå og under vandet i Ormstrup Sø nær Bjerringbro. Et team af ingeniører ved Dansk IngeniørService (DIS) har udviklet sø-robotten, og under besøget ved søen gav Steffen Buck-Hansen, projektleder og ingeniør i DIS, eleverne et indblik i design, udvikling og programmering, mens han også tog flere elever med ud for at se robotten.
Elevernes besøg ved søen er en del af virksomhedscasen ’Design en sø-robot’. En case udviklet i et samarbejde mellem Naturvidenskabernes Hus og DIS med det formål at give gymnasieelever indblik i, hvordan deres fag kan bruges uden for klasseværelset og at inspirere dem til at vælge en uddannelse og karriere inden for naturvidenskab og teknologi.
Værdifuldt sediment
I et samarbejde mellem flere danske universiteter har Ormstrup Sø siden 2020 været genstand for et forskningsprojekt, der handler om at forsøge at oprense søen blandt andet ved hjælp af regulering af fiskebestand og ikke mindst fjernelse af sediment, som indeholder store mængder fosfor. Fosfor, som forhåbentlig kan bruges som gødning på danske marker og dermed som alternativ til det fosfor, Danmark lige nu primært importerer fra Marokko.
Forskningsprojektet er dog ikke kun forbeholdt forskere og andre fagpersoner. Også børn og unge får indblik i arbejdet, der kortlægger og undersøger søen. 2.V fra Viden Djurs er blandt dem, der har set sø-robot, måleapparater og geotubes fyldt med sediment med egne øjne.
”Det er vigtigt at give de unge et indblik i, hvad uddannelse kan give af jobmuligheder, og hvordan et job kan forme sig. Vi håber at inspirere de unge til at arbejde med emner, der har betydning og gør en forskel,” siger Ole Wolff, projektleder i Poul Due Jensens Fond, som støtter og står bag forskningsprojektet ved Ormstrup Sø.
Undervisning for alle
Johnny Christensen er lærer i 2.V og prioriterer at tage sine elever med ud af klasselokalet. Ifølge ham kan virksomhedscasen med DIS og besøget ved Ormstrup Sø rumme alle klassens elever, selvom de har forskellige studieretninger.
”Der er ikke nogen af mine elever, der ikke vil have godt af det her forløb. Der er noget for de biologi-interesserede med fosfor-problematikken, og udvikling og programmering af robotten er oplagt i teknologifaget,” siger Johnny Christensen og fortsætter:
”De møder og lytter til mennesker med en helt anden erfaring end mig. Der kommer mere pondus bag de ord, der bliver sagt. Jeg er ret sikker på, at de siger det samme, som jeg gør, men det her betyder mere for dem. Og kan de så se en karrierevej, gør det jo heller ikke noget”.
Inspiration til fremtiden
Netop inspiration til uddannelse- og karriere er noget af det, Jonas Andersen Domdal fremhæver som en gevinst ved at komme ud og møde en ingeniør som Steffen Buck-Hansen.
”Vi snakker en del internt i klassen om, hvad vi kunne tænke os. HTX er meget rettet mod uddannelser som ingeniør, arkitekt eller læge. Det er rart at komme ud og fysisk se, hvad man kan arbejde med, i stedet for bare at læse beskrivelser på universiteternes hjemmesider,” siger Jonas Andersen Domdal.
Efter besøget ved Ormstrup Sø har eleverne med Fable-robotter og målinger i søer omkring gymnasiet arbejdet videre med virksomhedscasen ’Design en sø-robot”. Som en del af casen har de mulighed for at præsentere deres løsningsforslag for DIS og efterfølgende få feedback.
Virkelighedsnære cases til gymnasier
Naturvidenskabernes Hus står for formidlingen af Ormstrup Sø-projektet og har udviklet cases til gymnasier i hele landet. De indeholder film, problemstillinger, materialebank og forløbsplan og henvender sig til STX og HTX i fagene kemi, biologi, naturgeografi og teknologi.
- Alle cases kan hentes her.