11. Mar. 2025
Poul Due Jensens Fond har bevilget 2,6 millioner kroner til fortsættelse af BeScience-projektet i 2025-2028. Det er en anerkendelse af den stærke undervisning og de flotte resultater, som BeScience-eleverne og -lærerne på Bjerringbro Gymnasium har leveret gennem flere år.

Siden 2020 har Fonden støttet det lokale gymnasium i Bjerringbro, hvor det fælles fokus har været udviklingen af en naturvidenskabelig linje, BeScience, til gymnasiets elever. De seneste år har en tredjedel af gymnasiets elever valgt den naturvidenskabelige studieretning, hvilket udgør en høj andel sammenlignet med det danske landsgennemsnit.

Fonden støtter med den nye bevilling på 2.6 millioner kroner den fortsatte udvikling af den naturvidenskabelige linje BeScience på Bjerringbro Gymnasium for at styrke elevernes kompetencer og globale udsyn. Eleverne modnes gennem engagerende cases og eksterne samarbejder i nye motiverende undervisningsforløb, der er skabt af lærere, som samarbejder inden for og på tværs af faggrupper, samt med institutioner og virksomheder uden for Bjerringbro Gymnasium, heriblandt også Grundfos.

Elever fra Bjerringbro Gymnasium arbejder med soldrevne vandsystemer

Elever fra Bjerringbro Gymnasium arbejder med soldrevne vandsystemer i forbindelse med en workshop på Grundfos. Foto: Poul Due Jensens Fond

BeScience løfter gymnasieelevers globale udsyn

BeScience-linjen har til formål at styrke elevernes interesse for naturvidenskabelige fag og fokuserer på at skabe et tværfagligt samarbejdsmiljø, hvor naturvidenskab kombineres med samfundsmæssig relevans og kulturforståelse for at tackle globale udfordringer. BeScience-studieretningen inkluderer også udflugter for praksisnær læring, talentudvikling af elever gennem Science Talenter og Unge Forskere samt et Factfulness-forløb baseret på Hans Roslings bog, der fremmer et faktabaseret verdenssyn.

Vi har fokus på elevernes faglige udvikling og trivsel. Vi uddanner unge mennesker med udsyn til omverdenen og indsigt i sig selv. Vi giver dem medbestemmelse og frihed til at handle. Derved opnår de personlig myndighed og handlekraft.
Rektor Claus Kjeldsen, Bjerringbro Gymnasium

Eleverne opnår ikke kun naturvidenskabelige kompetencer, men også et globalt udsyn og handlekraft som verdensborgere. For at løfte elevernes globale udsyn og skabe praksisnær læring arrangeres en årlig studietur til Bagamoyo i Tanzania, hvor eleverne besøger en lokal folkeskole og arbejder med forsyningsprojekter som rent vand, landbrug, vanding, jordbundsforhold, diversificering af afgrøder samt ernæring. Eleverne erfarer på studieturen, hvordan de kan bidrage til at løse virkelige problemer og hjælpe andre mennesker med at forbedre deres livskvalitet.

Skolebørn drikker ved den nye vandpost i Bagamoyo, Tanzania.

For at løfte elevernes globale udsyn og skabe praksisnær læring arrangeres en årlig studietur til Bagamoyo i Tanzania, hvor eleverne besøger en lokal folkeskole og arbejder med forsyningsprojekter som rent vand, landbrug, vanding, jordbundsforhold, diversificering af afgrøder samt ernæring. Foto: Bjerringbro Gymnasium